Terug naar aandoeningen

 

Hartfalen

Wat is Hartfalen?

Bij hartfalen is de pompfunctie van het hart verminderd waardoor er niet voldoende bloed wordt rondgepompt. In het begin merk je dit niet omdat het hart harder gaat werken. Op den duur kan het hart het echter niet volhouden en ontstaan er klachten. Hartfalen is meestal een chronische aandoening. 

Er zijn 2 vormen van hartfalen. Bij systolisch hartfalen trekt de hartspier niet krachtig genoeg samen en pompt het hart minder bloed rond dan normaal. Bij diastolisch hartfalen ontspant de hartspier zich niet goed genoeg en vult het hart zich minder goed met bloed. Systolisch hartfalen komt het meeste voor. Diastolisch hartfalen komt vaker bij vrouwen voor.

Hartfalen kan worden veroorzaakt door een hartinfarct, hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, hartklepaandoeningen of hartspierziekte.

De ernst van hartfalen is in 4 klassen in te delen
Klasse 1    Geen klachten
Klasse 2    Klachten bij forse inspanning
Klasse 3    Klachten bij matige inspanning
Klasse 4    Klachten in rust of bij lichte inspanning

Klachten en symptomen

Wanneer het hart een lange tijd minder goed pompt, krijgen de organen minder zuurstof en voedingsstoffen. De meest voorkomende klachten zijn:
•    Vermoeidheid
•    Kortademigheid vooral bij inspanning
•    Opgezette benen en enkels omdat het lichaam vocht vasthoud
•    Onrustig slapen 
•     ’s nachts vaak plassen

Andere veel voorkomende klachten kunnen zijn:
•    koude handen en voeten
•    hartritmestoornissen
•    opgeblazen gevoel 
•    moeilijke stoelgang
•    verminderde eetlust en toch zwaarder worden
•    prikkelhoest (vooral bij plat liggen)
•    vergeetachtigheid en gebrek aan concentratie

Invloed van voeding

Roken, hoog cholesterol, hoge bloeddruk, diabetes, stress en weinig bewegen zijn belangrijke risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Aanpassing van het voedingspatroon verminderen de klachten en de risicofactoren op hart-en vaatziekten. Gezonde voeding bestaat uit zo min mogelijk verzadigd vet, weinig zout, veel groente en fruit en voldoende vezels.

Bewegen

Dagelijks 30 minuten bewegen vermindert het risico. 

Wat doet de diëtist?

De diëtist helpt je bij het aanpassen van je voedingspatroon en kijkt of de voeding volwaardig en gezond is en of het voldoende mineralen en vitaminen bevat. Ook kan ze helpen wanneer je een natriumbeperkt dieet geadviseerd is. 

Contact?

Neem voor meer informatie of een gesprek vrijblijvend contact op. 

Bronnen

www.hartstichting.nl
www.voedingscentrum.nl