Terug naar aandoeningen

 

Hypercholesterolemie (hoog cholesterol)

Wat is hypercholesterolemie?

Cholesterol behoort tot de groep van de vetten. Cholesterol is een vetachtige stof die het lichaam nodig heeft als bouwsteen van cellen, hormonen, vitamine D en gal.  Zonder cholesterol kunnen we niet leven. Het meeste cholesterol maakt het lichaam via de lever zelf aan. Cholesterol komt ook als stof in bepaalde voedingsmiddelen voor. Vroeger dacht men dat het cholesterolgehalte in het lichaam hierdoor het meest werd beïnvloed. Inmiddels weten we dat dit niet klopt: verzadigde vetten hebben de meeste invloed op het cholesterolgehalte. Een te hoog cholesterolgehalte in het bloed verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.

Er zijn twee soorten cholesterol: LDL (het ‘slechte’ cholesterol) en HDL (het ‘goede’ cholesterol). Vaak wordt er ook nog gesproken over triglyceriden. Dit is geen echt cholesterol, maar een andere vetachtige stof in het bloed. D.m.v. een bloedonderzoek wordt het cholesterolgehalte gemeten. Vaak zijn er meerdere metingen nodig om een betrouwbaar beeld te krijgen van het cholesterolgehalte.

Klachten en symptomen

LDL vervoert cholesterol naar de cellen en spieren.  Bij een te hoog cholesterolgehalte kan LDL-cholesterol in de vaatwanden achterblijven en een vernauwing veroorzaken. Dit proces heet slagaderverkalking. Hoe meer de slagaders vernauwd zijn, hoe groter het risico op een hart- of vaatziekte.

Invloed van voeding?

Een gevarieerde en gezonde voeding is gunstig voor het cholesterolgehalte. Waar kun je op letten?

Vet

Vet komt in verschillende vormen voor. Onverzadigd vet is gunstig, terwijl verzadigd vet juist ongunstig voor het cholesterolgehalte is. 

Vezels

Vezels zijn goed voor de spijsvertering en zorgen dat er minder cholesterol door het lichaam wordt opgenomen. Kies daarom voor volkoren producten. Ook groente en fruit bevatten veel vezels.  

Bewegen

Beweging is goed voor hart en bloedvaten. Door voldoende te bewegen ontstaan er een betere verhouding tussen LDL- en HDL cholesterol. Het HDL cholesterol stijgt en dit vermindert de kans op vernauwing in de slagaders. Voldoende beweging zorgt ervoor dat het gewicht op peil blijft. Probeer elke dag minimaal een half uur te wandelen of te fietsen.  

Wat doet de diëtist?

Een diëtist kan helpen om je cholesterolgehalte te verlagen. Ze kan berekenen hoeveel energie je per dag nodig hebt en kan advies geven welke voedingsmiddelen de voorkeur hebben, welke je beter kunt vermijden en welke alternatieven er zijn. 

Contact?

Neem voor meer informatie of een gesprek vrijblijvend contact op. 


Websites:

https://www.hartstichting.nl