Jicht

Wat is jicht?

Jicht is een aandoening die behoort tot de grote groep van reumatische aandoeningen.
Reumatische aandoeningen ontstaan door een storing in de stofwisseling van urinezuur. Urinezuur is een eindproduct van de afbraak van eiwitten. Urinezuur wordt uitgescheiden via de urine. Wanneer dit onvoldoende gebeurt, worden van urinezuur kristallen gevormd, die kunnen leiden tot klachten aan de gewrichten en andere weefsels. Jicht komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen en ontstaat vaak boven de veertig.

Bij een jichtaanval raken één of meerdere gewrichten plotseling heftig ontstoken. De huid rondom het ontstoken gewricht is rood en voelt warm aan.  Het gewricht voelt heel pijnlijk en stijf aan en soms heeft men ook koorts. Behalve het gewricht van de grote teen zijn de gewrichten van  de enkel, pols of knie gevoelig voor jicht. Soms ontstaat er een chronische ontsteking. Bij jicht kunnen ook slijmbeursontstekingen in de pezen ontstaan, meestal in de knieschijf of elleboog.

De kans op een jichtaanval wordt verhoogd door:

• Alcoholgebruik
  • Te weinig drinken
  • Een te hoog lichaamsgewicht
  • Plastabletten
  • Voeding met een hoog purinegehalte

Reumatische aandoeningen worden in principe behandeld met medicijnen. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor een gezonde voeding met niet teveel vet en eiwit. Normaal gesproken bevat de voeding gemiddeld 400 mg purine per dag. Bij een purinebeperkt dieet wordt de hoeveelheid purine verminderd tot ongeveer 200 mg purine per dag.

overige adviezen die van belang zijn:

Zorg voor een goed lichaamsgewicht. Mensen met overgewicht hebben een hoger gehalte aan urinezuur in het bloed in vergelijking met mensen die niet te zwaar zijn.

• Geleidelijk gewichtsverlies. Bij te snel gewichtsverlies wordt het urinezuurgehalte in het lichaam te hoog door afbraak van lichaamscellen.
  • Beperk de calorieën door minder vet, suiker en alcohol te gebruiken.
  • Drink 2 tot 3 liter per dag. Dit zorgt ervoor dat het lichaam meer urine vormt, waardoor je meer urinezuur kwijtraakt.
  • Drink regelmatig en goed verdeeld over de dag; drink zowel overdag als ’s avonds.
  • maximaal één glas alcohol per dag en niet elke dag.
  • Meer lichaamsbeweging is gunstig, zowel voor de conditie als voor het gewicht.

Wat is de rol van de diëtist?

Een diëtist kan advies geven over voedingsmiddelen met een laag purinegehalte die de klachten verminderen. Een diëtist helpt bij het kiezen van producten die je kunt eten en er geen voedingsstoffentekort ontstaan.

Wanneer contact opnemen met een diëtist?

• Is er sprake van (een verhoogd risico) op jicht?
  • Medicijnen zoals plastabletten, die de uitscheiding van urinezuur belemmeren waardoor het risico op een jichtaanval ontstaat?

Neem voor meer informatie of een gesprek vrijblijvend contact op.

Websites

www.reumafonds.nl