Terug naar aandoeningen

 

Chronische obstipatie

Wat is Chronische obstipatie?

Chronische obstipatie wordt ook wel constipatie of verstopping genoemd. Van obstipatie is sprake wanneer je minder dan 3 keer per week ontlasting hebt. We hebben allemaal ons eigen ontlastingspatroon en dit houdt in dat de ene persoon elke dag naar toilet gaat en de ander een paar keer per week. Obstipatie ontstaat wanneer ontlasting te lang in de dikke darm blijft zitten. Hoe langer de ontlasting in de dikke darm zit, hoe meer vocht onttrokken wordt en er een harde en droge ontlasting ontstaat.

Obstipatie wordt vaak veroorzaakt door een vezelarm voedingspatroon, weinig beweging, een onregelmatig leven, stress en psychische factoren. Ook kan obstipatie ontstaan medicijnen of door een ziekte. In sommige gevallen is de oorzaak van obstipatie echter niet bekend.

Klachten en symptomen

De meest voorkomende klacht is de harde en droge ontlasting en moet je heel hard persen om de ontlasting kwijt te raken. Buikpijn en een harde opgezette buik komen ook vaak voor. 

Andere veel voorkomende klachten kunnen zijn:
•    Aambeien
•    Scheurtjes
•    Afwisselend verstopping of diarree
•    Overloopdiarree

Invloed van voeding

Aanpassingen in het voedingspatroon verminderen de klachten en kunnen de stoelgang verbeteren. 

Vezels

Vezelrijke voeding, zoals groenten, fruit, granen, peulvruchten, zorgen voor een goede darmwerking. Een vezelrijk ontbijt zorgt ervoor dat de darmen gaan werken en in beweging blijven. Ook kun je dagelijks 2 tot 4 eetlepels grove zemelen gebruiken. Zemelen zijn het vezelrijkste deel van de graankorrel. Je kunt ze toevoegen aan de yoghurt, karnemelk, vla, pap, soep, puree. Ook is het belangrijk om regelmatig te eten zodat de darmen in beweging blijven.  

Vocht

Naast goede voeding is het belangrijk om minimaal 2 liter vocht te drinken. Als je te weinig drinkt kunnen de vezels hun sponswerking niet uitoefenen waardoor de obstipatie verergert. 

Beweging

Beweging stimuleert de darmbeweging. Probeer daarom elke dag minstens 30 minuten matig intensief te bewegen.

Gezond toiletgedrag

Ga meteen naar het toilet als je aandrang voelt. Door de ontlasting op te houden, wordt deze verder ingedikt en kan obstipatie ontstaan. 

Laxeermiddelen

Om de ontlasting te verbeteren zijn er veel ‘natuurlijke’ producten verkrijgbaar. Vaak bevatten deze natuurlijke middelen kruiden die darm prikkelen zoals bijvoorbeeld senna(peulen). Voorbeelden hiervan zijn laxeerthee en soms ontbijtthee. Laxeermiddelen nemen echter nooit de oorzaak van obstipatie weg. Vragen over laxeermiddelen kun je het beste aan de huisarts of apotheker vragen.

Wat doet de diëtist?

De diëtist helpt je bij het aanpassen van je voedingspatroon en kijkt of de voeding volwaardig en gezond is. 

Contact?

Neem voor meer informatie of een gesprek vrijblijvend contact op. 

Bronnen

www.mdls.nl
www.vezeltest.info