Colitis ulcerosa

Wat is colitis ulcerosa?

Colitis ulcerosa is een chronische, regelmatige terugkerende ontsteking van het slijmvlies van de dikke darm. Het slijmvlies aan de binnenkant van de darmwand zwelt op, waardoor er kleine open zweertjes ontstaan. De ziekte wordt gekenmerkt door actieve en rustige perioden. Colitis ulcerosa komt alleen in de dikke darm (colon) voor.

Waardoor colitis ulcerosa wordt veroorzaakt, is nog niet bekend. Colitis ulcerosa wordt in de meeste gevallen vastgesteld tussen het vijftiende en veertigste levensjaar en komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

De meeste mensen hebben last van langdurige aanvallen van diarree vermengd met bloed en soms slijm of pus.

Andere symptomen zijn o.a.:
•    Frequente stoelgang
•    Bloed of slijm in de ontlasting
•    Buikpijn
•    Krampen
•    Aandrang
•    Misselijkheid en braken
•    Koorts

Het verloop van colitis ulcerosa is onvoorspelbaar. Wanneer de ziekte rustig is, vormt eten en drinken meestal geen probleem. Maar tijdens opvlammingen die gepaard gaan met klachten zoals buikkrampen en diarree, kan het eten en drinken lastiger worden. Tekorten van bijvoorbeeld vitamine B12, vitamine B11 (foliumzuur), ijzer en kalk kunnen ontstaan.

De diëtist helpt bij het samenstellen van een volwaardige voeding zodat er geen tekorten ontstaan en beoordeelt of je extra energie of eiwitten nodig hebt. Daarnaast kan ze ook advies geven over voedingsmiddelen die de klachten verminderen.

Neem voor meer informatie of een gesprek vrijblijvend contact op.