De ziekte van Crohn

Wat is de ziekte van Crohn?

De ziekte van Crohn is een chronische ontsteking in het maagdarmkanaal. De ziekte tast het slijmvlies van de darmwand aan en kan doordringen tot de diepere lagen van de darmwand. De ontstekingen kunnen overal voorkomen: van de mond tot aan de anus. Bij de ziekte van Crohn is de darmwand niet aaneengesloten ontstoken, maar gezonde en zieke stukken darm wisselen elkaar af. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen bij het ontstaan van ziekte van Crohn: het afweersysteem, erfelijkheid, bacteriën in de darm, stress en roken.

De ziekte van Crohn ontstaat meestal tussen je vijftiende en je dertigste en komt iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Waardoor de ziekte precies ontstaat, is nog niet bekend.

Bij de ziekte van Crohn wisselen twee fases elkaar af. In de remissiefase zijn de klachten minder dan in de exacerbatiefase, wanneer de ontstekingen opvlammen. De klachten en de ernst van de klachten verschillen per patiënt.

Tijdens de exacerbatiefase leidt  de ontsteking  meestal tot buikpijn, langdurige diarree met bloed en slijm bij de ontlasting en kan afhankelijk van de ernst ingrijpende gevolgen hebben voor het dagelijks leven.

Onderstaande klachten kunnen vaak voorkomen bij de ziekte van Crohn:
•    Bloedarmoede.
•    Gewichtsverlies.
•    Vermoeidheid.
•    Koorts.
•    Galstenen
•    Aften in de mond
•    Pijnlijke, ontstoken ogen
•    Pijnlijke, gezwollen gewrichten (met name knieën, ellebogen, enkels en polsen);
•    Huidklachten

De diëtist helpt je bij het handhaven en verbeteren van een goede voedingstoestand met alle benodigde voedingsstoffen.

Tijdens een remissiefase is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten en om eventuele tekorten, die tijdens de exacerbatiefase zijn ontstaan, aan te vullen.

Tijdens een exacerbatiefase vraagt je lichaam veel energie en afhankelijk van de ernst van de ontstekingen, kan je hierdoor extra voedingsstoffen nodig hebben.

Neem voor meer informatie of een gesprek vrijblijvend contact op.