Diabetes Mellitus

Wat is diabetes Mellitus?

Diabetes, in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd, is een chronische aandoening waarbij het lichaam geen of minder insuline aanmaakt. Insuline zorgt ervoor dat de cellen de glucose (bloedsuiker) kunnen opnemen. Diabetes wordt onderverdeeld in diabetes type 1, die vaak op jonge leeftijd ontstaat en waarbij het altijd nodig is om insuline te spuiten en diabetes type 2 (vroeger ook wel ouderdomssuiker genoemd), waarbij afhankelijk van de hoeveelheid suiker in het bloed, een dieet, tabletten, maar ook insuline gegeven wordt. Mensen met diabetes type I worden begeleid in het ziekenhuis.

Bij Diabetes type II maakt het lichaam nog wel insuline aan, maar te weinig. Insuline wordt aangemaakt door de alvleesklier. Naast te weinig insuline, is het lichaam minder gevoelig voor insuline. Dit heet insulineresistentie. Door insulineresistentie nemen je cellen minder glucose op. Hierdoor blijft de hoeveelheid glucose in het bloed te hoog en krijg je een hyper. Een hyper is te herkennen aan:
•    Dorst
•    Droge mond
•    Moeheid/Slaperigheid
•    Vaak plassen
•    Slecht zien

Mensen met diabetes type II zijn vaak te zwaar, hebben een afwijkende vetstofwisseling en een hoge bloeddruk. Hoe meer overgewicht en buikvet, hoe hoger het risico op hart en vaatziekten. Het buikvet zorgt er ook voor dat het lichaam ongevoelig wordt voor insuline (insulineresistentie).

In eerste instantie wordt gekeken of met het aanpassen van de leefstijl de bloedsuikerwaarden verbeteren. Wanneer dit niet het geval is, wordt medicatie in tabletvorm voorgeschreven. In sommige gevallen is het nodig om dagelijks zelf insuline toe te dienen.

Wanneer je koolhydraten eet, worden deze in het lichaam afgebroken tot glucose (suiker). De glucose komt via het bloed in de lichaamscellen en levert je energie om te kunnen ademhalen, om je hart te laten kloppen en om te bewegen. De hoeveelheid koolhydraten die je eet, heeft invloed op de bloedsuikerwaarde. Daarnaast is het belangrijk dat het eten van koolhydraten goed over de dag verdeeld wordt.

Invloed van beweging

Beweging heeft een positief effect op je bloedsuikerwaarden. Het zorgt er voor dat de cellen gevoeliger worden en beter reageren op insuline. Daarnaast verlaagt het de bloeddruk en het cholesterol. Elke dag 30-60 minuten bewegen helpt ook bij het afvallen.

De diëtist helpt bij het samenstellen van een volwaardige voeding met de juiste hoeveelheid koolhydraten. De diëtist kan ook helpen bij het kiezen van de juiste vetten en bij afvallen. Afvallen vermindert het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten en zorgt er ook voor dat de lichaamscellen gevoeliger worden voor opname van insuline.

Neem voor informatie of kennismaking vrijblijvend contact op.

www.diabetesfederatie.nl
www.diabetesfonds.nl